سعید کلاری میگوید: نمایشگاه آینده چاپ ایران میتواند پلی بینالمللی برای صنعت چاپ کشور باشد و زمینه حضور پرشمار شرکتهای چاپ و بستهبندی در منطقه را فرآهم آورد.
به گزارش ستاد خبری دومین نمایشگاه آینده چاپ ایران، سعید کلاری، کارشناس و فعال حوزه چاپ با ارائه ارزیابی از نخستین دوره نمایشگاه IFPEX گفت: با توجه به اطلاعرسانی خوبی که پیش از برگزاری نمایشگاه چاپ IFPEX درباره نحوه اجرا و خدمات به غرفهگذاران و بازدیدکنندگان شده بود، همچنین محل برگزاری که از اماکن جدید و مدرن شهر تهران محسوب میشود، این رویداد حاکی از تجربه جدیدی در امر برگزاری نمایشگاه چاپ بود.
وی افزود: در این میان اگرچه برخی سنگاندازیها باعث عدم تمرکز بر اجرای ۱۰۰ درصدی برنامه طراحی شده و اعلامی شد، اما با تمام این مشکلات و هجمههای سنگین که تا مرز لغو برگزاری نمایشگاه هم رفتند، به همت تیم برگزارکننده، نمایشگاه آینده چاپ ایران در قدم اول بسیار خوب و متفاوتتر از رقبا برگزار شد.
کلاری با بیان اینکه معتقدم با توجه به تجربه اول میتوان منتظر نمایشگاهی بهتر و مدرنتر در قدمهای بعدی باشیم، ادامه داد: توسعهای که امروز در صنعت چاپ شاهد آن هستیم، همان رویایی است که سالها و دهههای قبل به آن فکر میکردیم، بنابر این آینده در پس تفکر و عمل امروز ما ساخته میشود.
وی تاکید کرد: تدوین راهبردهای اصولی و منطبق بر واقعیات به ما کمک میکند در مسیر درست و با سرعت مطمئن به اهداف و چشماندازهای ترسیم شده برسیم. معتقدم که یکی از برجستگیها و نکات مثبت این نمایشگاه برگزاری آن توسط رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ کشور است.
کلاری با طرح این موضوع که طی سالیان گذشته اتحادیه در سکوت کامل و به دور از هیاهوی تبلیغاتی که البته دلیل عمده آن یکی به اجبار تحریمها و دیگری حفظ هویت صادرکنندگان و حفظ اسرار اقتصادی آنها بوده، خدمات بیشماری در زمینه تسهیل و فراهم کردن حضور چاپخانهداران در بازارهای بینالمللی و صادرات محصولات چاپی داشته است، گفت: اکنون با توجه به چنین پتانسیلهایی این نمایشگاه میتواند به عنوان پلی بینالمللی برای صنعت چاپ کشور عمل کند و طبق اهدافی که اتحادیه صادرکنندگان مبنی بر حضور پرشمار و گستردهتر صنعت چاپ کشور در خارج از مرزها دارد، میتوان امیدوار بود طی سالهای آینده حضور قدرتمندی را از آن شاهد باشیم.
وی با بیان اینکه نمایشگاه محل عرضه توانمندیهاست و باید ویترین قدرت نمایی صنعت چاپ کشور باشد، افزود: نمایشگاه باید بتواند تمام بخشهای فعال این صنعت را پوشش بدهد، ولی تمرکز اصلی با توجه به هدف نهایی تعیین شده که حضور در بازارهای صادراتی است باید بیشتر شامل قسمتهایی از صنعت چاپ باشد که پیشانی صادراتی محسوب میشوند و میتوانند خدمات خود را در بازارهای بینالمللی عرضه کنند.
وی ادامه داد: در کنار این موارد در بخش نرمافزاری و خدمات IT شاهد نوآوریهایی بودیم که خیلی جالب توجه بود، البته نواقصی داشته که باید در رفع آنها و بهبود این خدمات تلاش بیشتری داشته باشند، همچنین در تبلیغات میدانی برای جدب بازدیدکننده هدف هم با توجه به نو پا بودن این نمایشگاه تلاش مضاعفی باید انجام داد تا به شناخت نزد بازدیدکنندگان و تثبیت موقعیت آن منجر شود.ک
لاری همچنین با بیان اینکه هر قسمت از چاپ که پتانسیل و توانایی حضور و عرضه خدمات در بازارهای صادراتی را دارد باید مورد توجه قرار گیرد، عنوان کرد: ایران در مقایسه با کشورهای منطقه از لحاظ تکنیکی و کیفیت خدمات چاپی یکی از قدرتمندترین کشورها محسوب میشود. اگر تحریمها نبودند و شرایط اقتصادی به صورت اقتصاد غیر دولتی، باز و رقابتی بود بیاغراق ایران اکثریت بازارهای منطقهای را حتی تا گستره قارهای در قبضه خود داشت اما اکنون شرایط به گونه دلخواه بخش خصوصی نیست و مشکلات هم عدیده است.
این فعال حوزه چاپ در پایان درباره آینده صنعت چاپ نیز گفت: طی چندین دهه با وجود اقتصادی دولتی و قوانین پرشمارِ دست و پاگیر که مانع رشد و توسعه بودهاند، تحریمها و کمبودها و هزاران مشکل ریز و درشت دیگر، صنعت چاپ کشور به حرکت، رشد و توسعه خود ادامه داده است و در این میان، بیشک نوآوری کلید پیشرفت تمام جوامع است.
وی یادآور شد: تفکر، ایده و پر و بال دادن به آن پیشنیاز نوآوری و تحرک به فعل در آوردن آن است، در این چرخه شما شاهد پویایی، رشد و توسعه خواهید بود، صنعت چاپ هم بخشی از این چرخه است و با وجود تمام مشکلاتی که همگان از آن آگاهیم باید با تلاش و نوآوری در صنعت و در عرصه ملی و جهانی حضوری پر رنگ داشته باشد.
دومین نمایشگاه آینده چاپ ایران 27 تا 30 تیر 1402 در مرکز نمایشگاهی ایران مال برگزار خواهد شد.