IFPEX در توسعه بین‌المللی صنعت چاپ موثر است

به گفته علی مخزن، نمایشگاه آینده چاپ ایران با فراهم کردن بستر حضور بازدیدکنندگان خارجی می‌تواند تاثیر خوبی در توسعه صنعت چاپ کشور به خارج از مرزهای ایران داشته باشد.

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه «آینده چاپ ایران»؛ علی مخزن، مدیر چاپ طلایه مرجان با اشاره به اهمیت برگزاری این نمایشگاه، گفت: صنایع مصرف‌کننده مرتبط با چاپ در حوزه‌های دارویی، غذایی و بهداشتی در کشور همدیگر را می‌شناسند، در این میان ضروری است که بازدیدکننده خارجی داشته باشیم تا توانمندی‌های خود در این صنعت مادر را به آن‌ها معرفی کنیم و فراهم کردن زمینه حضور بازدیدکنندگان خارجی از منطقه و سایر کشورها اهمیت دارد.

وی ادامه داد: امیدوارم این نمایشگاه که به همت جمعی از بزرگان صنعت چاپ برگزار می‌شود، نتایج خوبی برای فعالان این صنعت و توسعه فعالیت دست‌اندرکاران این حوزه به خارج از مرزهای کشور داشته باشد، زیرا تجربه نشان می‌دهد که بقای هر صنعت تولیدی در کشور، وابسته به مبادلات ارزی است.

مخزن در این زمینه توضیح داد: مواد اولیه از ماشین‌آلات تا مواد خام آن در کشور، خارجی است و تولید داخل نداریم. بنابراین لازمه رشد و توسعه یک چاپخانه بهره‌مندی از نقدینگی مناسب، در اختیار داشتن ارز برای ورود کالا و گسترش مبادلات فرهنگی است و معتقدم که این نمایشگاه می‌تواند در این زمینه موثر عمل کند.

وی همچنین درباره توانمندی‌های این صنعت، افزود: ایران در حوزه‌‌های مختلف افست برای جعبه، بسته‌بندی و بروشور و چاپ انعطاف‌پذیر ظرفیت و پتانسیل‌های بسیار خوبی دارد و در بخش لیبل نیز برای صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی خیلی کامل هستیم.

مخزن با اشاره به نبود متولی مشخص برای این صنعت، عنوان کرد: تا زمانی که از صنعت چاپ در کشور حمایت نشود، ظرفیت‌ها و امکاناتی که در بخش‌های مختلف این صنعت عظیم وجود دارد به خوبی دیده نمی‌شود، در حالی که اگر به خوبی حمایت شویم، می‌توانیم موفق‌تر عمل کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: بخشی از صنایع چاپ کشور دچار فرسودگی‌اند و در یک رده‌بندی کلی از چاپخانه‌های کشور می‌توان گفت که فقط 5 درصد آن‌ها ماشین‌های به روز پنج سال اخیر را دارند و مابقی همه فرسوده هستند.

این فعال حوزه چاپ در ادامه به سابقه پنج دهه فعالیت خود در این صنعت اشاره کرد و گفت: همه‌جای دنیا صنایع کوچک می‌توانند چرخ اقتصاد کشورها را حرکت بدهند. به عنوان مثال یک کارگاه کوچک چاپ هم کارایی بهتری دارد و هم هزینه کمتری به همراه دارد، در این زمینه اگر شرایطی برای حمایت از این کارگاه‌ها فراهم شود شاهد رونق بیشتر این صنعت خواهیم بود.

مخزن درباره حضور چاپ طلایه مرجان در نمایشگاه آینده چاپ ایران، توضیح داد: مثل همه رویدادهای نمایشگاهی مرتبط با چاپ در این رویداد حضور داریم و امیدوارم در این فرصت نمایشگاهی بتوانیم برای کارهای خود برنامه‌ریزی کنیم.

وی یادآور شد: صنعت چاپ یک صنعت گسترده است و برای پیشبرد اهداف و سیاست‌ها در این حوزه، به نوآوری‌های زیادی نیاز داریم. گستره چاپ، وسیع است اما سرمایه‌گذاری در ظرفیت بالا، بسیار سنگین تمام می‌شود که امیدواریم دولتمردان توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.

مخزن با بیان اینکه تنها صنعتی که در دنیا و ایران به عنوان خانواده شناخته می‌شود، صنعت چاپ است، گفت: هر شرکتی که محصولی تولید می‌کند در انتها به چاپخانه نیاز دارد تا شناسنامه کالا را صادر کند و به نوعی، ماهیت کالای تولید شده در همه صنایع کشور توسط چاپ ایجاد می‌شود.

نمایشگاه «آینده چاپ ایران» 20 تا 23 دی ماه از ساعت 10 تا 19 در مرکز نمایشگاهی ایران مال برگزار خواهد شد.

Related News